poniedziałek, 11 maja 2015

Jak efektywnie pracować w domu?

W ostatnim czasie trochę Was spamuje tekstami dotyczącymi pracy i organizacji pracy, ale to głównie dlatego, że wokół tego tematu skupia się ostatnio moje życie ;) Jako freelancer najczęściej pracuje w domu. Wiele razy pytano mnie "jak ty to robisz, że w ogóle możesz się skupić na pracy? Ja nie umiem pracować w domu". Jak dla mnie sprawa jest już bardzo prosta, dlatego dzisiaj podzielę się z Wami kilkoma sposobami na to, jak efektywnie pracować w domu.


Znajdź miejsce do pracy


Znalezienie odpowiedniego miejsca do pracy jest bardzo ważne. Jeśli pracujemy przy biurku, warto pamiętać, aby z lewej strony zapewnić sobie dostęp naturalnego światła (wersja dla praworęcznych). Nie każdy z nas ma możliwość wygospodarowania oddzielnego pokoju na gabinet, ale zawsze jakiś kącik się znajdzie.




















fot. Pinterest

Zorganizuj miejsce pracy


Wiesz już, gdzie będziesz pracować. Masz odpowiednią przestrzeń, dostęp do światła naturalnego i sztucznego. Teraz pozostaje ci jeszcze tylko uczynić to miejsce przyjemniejszym, tak żeby miło ci się pracowało. 

Jeśli pracujesz na laptopie, zakup podkładkę chłodzącą pod laptopa. Jest to niezwykle przydatne urządzenie, które ratuje twój komputer przed przegrzaniem. Koszt zakupu podkładki nie jest drogi - w hipermarketach znajdziecie podkładki już za 15zł. (chociaż ich nie polecam, bo nie pożyją one zbyt długo), natomiast takie za 100zł. starczą na wiele lat. Warto też zadbać o podkładkę pod nadgarstki, bo laptopy zmuszają nas do nienaturalnego ułożenia rąk, co przy długich godzinach pracy może skutkować bólem, a nawet prowadzić do zespołu cieśni nadgarstka.

Masz światło, komputer, teraz pora na resztę organizacji biurka. Otóż w zasięgu wzroku i ręki muszą znajdować się wszystkie przedmioty, które mogą okazać się niezbędne do pracy. Prowadząc własną firmę trzymaj segregatory z dokumentami blisko biurka, tak żebyś nie musiała co chwila wstawać i szukać ich po całym mieszkaniu. Wszelkie akcesoria biurowe, typu karteczki do notowania, długopisy, zszywacze, dziurkacze, taśmy klejące, zakreślacze itd., schowaj w szufladzie w biurku - będziesz je mieć zawsze pod ręką, ale nie zagracą niepotrzebnie blatu.

Na blacie oprócz komputera i lampki zachowuj porządek i trzymaj na nim tylko to, co jest ci w danej chwili niezbędne do pracy. Nie ma nic gorszego niż bałagan na biurku. Nieporządek może rozpraszać i w efekcie zamiast pracować, zaczniesz sprzątać całe mieszkanie (owszem, pożyteczna czynność, ale nie w momencie, kiedy gonią cię terminy). Zanim usiądziesz na krześle, sprzątnij biurko. W ładzie pracuje się sprawniej. Na blacie postaw zdjęcie najbliższych lub ramkę z motywacyjnym tekstem, który zmobilizuje cię do pracy.




















 




fot. Pinterest


Pozbądź się rozpraszaczy


O jednym rozpraszaczu już powiedziałam i jest nim bałagan. Jednak nie tylko on może nas skutecznie odciągnąć od pracy. Takie rzeczy jak telewizor, książki czy gazety również mogą nas rozpraszać. Odłóż je w drugi kąt pokoju, schowaj do szafki, ale tak, żebyś ich nie widziała. Czasem, gdy nasza praca wymaga zastanowienia się nad tematem, zaczynamy być głodni. I wtedy zamiast pracować, zaczynamy przeglądać książkę kucharską lub blogi kulinarne i w efekcie lądujemy w kuchni i buszujemy w lodówce szukając niezbędnych składników. Polecam zawczasu przygotować sobie przekąski - najlepiej owoce - i coś do picia. Nic tak nie poprawia nastroju w pracy jak ulubiona kawa czy herbata.
fot. Pinterest

Szanuj swój czas


Pamiętaj, to że pracujesz w domu, wcale nie oznacza, że siedzisz i nic nie robisz. Tak samo jak inni, którzy chodzą do biur, ty też masz swoje obowiązki, które wykonujesz w określonych godzinach. Co prawda freelancerzy przywykli do nienormowanego czasu pracy, ale ja sama - jeśli nie muszę - nie pracuje dłużej niż do godziny 17. Pamiętaj, żeby poinformować najbliższych, że w tych godzinach pracujesz i że prosisz, aby uszanowano twój czas. Sama wiele razy prawie kłóciłam się z bliskimi, bo uznawali oni, że skoro jestem w domu, to na pewno mam czas pomagać im w przelewach, szukać czegoś czy też coś załatwiać - owsem, mogę pomóc, ale nie zawsze. Całe szczęście im dłużej pracuje w domu, tym łatwiej się przyzwyczaić również innym do mojego trybu pracy.

I jak zawsze zachęcam Was do podzielenia się swoimi sposobami na efektywną pracę w domu, jeśli takie posiadacie :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz